Rondje van de zaak :-( - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Rondje van de zaak :-( - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Rondje van de zaak :-(

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

01 Juni 2015 | Verenigde Staten, Durango

27 mei Hatch - Tusayan

Vanmorgen zijn we weer vroeg op pad gegaan, want we willen onderweg naar Tusayan (aan de South Rim van de Grand Canyon) ook even naar de North Rim van de Grand Canyon gaan. Dat is een omweg van ongeveer 100 mijl, dus op tijd vertrekken. Onderweg hebben we getankt en boodschappen gedaan. Na 2 uur rijden kwamen we aan bij de North Rim, nadat we een tijdje door een bos hadden gereden, grote delen van dat bos zijn verbrand, dus dat gaf een hele troosteloze aanblik. Bij de North Rim zijn we naar het Bright Angel uitzichtpunt gelopen, ontzettend mooi uitzicht aan alle kanten. Bij een andere lookout onderweg hebben we met uitzicht op de Grand Canyon even gelunchd. Onderweg kwamen we Mule deer tegen, die hadden we al wel eerder gezien in Bryce Canyon, maar nog niet op de foto kunnen zetten, maar nu eindelijk wel.

Halverwege onze rit lazen we ergens dat ze in Arizona (de staat waar we nu in verblijven) geen zomertijd hebben, dus dat zou betekenen dat we weer een uur winnen vandaag. Maar we wisten het niet zeker, dus voor de zekerheid toch maar goed doorgereden. Aan de zuidoostkant zijn we de Grand Canyon voor de tweede keer vandaag binnengereden en net voor de toegangspoort was het een drukte van belang, dus daar moet weer iets van een bijzonder dier te zien zijn ... Wow, Elk, dus wij weer snel uit de auto en op de foto zetten, uit eerdere reizen weten we dat dat soort dieren zeldzaam zijn ... Yes, wij blij! Bij het informatiecentrum zijn we even uit de auto gegaan om een ijsje te eten en daar ook even gevraagd hoe laat het was, ja hoor we zijn weer een uur achteruit gegaan. Daarna zijn we doorgereden naar ons motel, net buiten het park in Tusayan. Na een borrel zijn we in het dorp wat gaan eten, in een wat shabby restaurant, maar uiteindelijk wel lekker gegeten.

Aantal mijl: 337
Weer: bewolkt met een zonnetje 12-20 graden

28 mei Grand Canyon NP

De dag waar we in Nederland al naar uitkeken!
Vanmorgen hebben we het wat rustiger aan gedaan, rond kwart voor 9 zaten we in de auto naar het park. Vandaag bekijken we de oostkant van het park, waar we iets van 9 lookouts kunnen bekijken. We zijn eerst helemaal naar het einde gereden, waar we gister een ijsje hebben gegeten. Hier is ook een lookout met een oude toren die je kunt beklimmen voor een verder uitzicht. Daarna zijn we telkens bij iedere volgende lookout gestopt, ze zijn niet allemaal even mooi, maar het uitzicht op de Grand Canyon blijft zo ontzettend mooi. Onderweg hebben we bij een Rest Area wat gegeten en rond 13 uur kwamen we aan bij het Grand Canyon Village Information Center. Hier hebben we eerst wat gedronken en daarna zijn Gilbert en ik nog even naar de lookout daar gelopen. Weer terug bij het Information Center hebben we daar een film van 20 minuten bekeken over de historie en het ontstaan van de Grand Canyon. Daarna zijn we even terug naar ons motel gegaan, ter voorbereiding op onze volgende activiteit: een vlucht boven de Grand Canyon!

Om 15.30 uur moesten we ons melden op het vliegveld. Na even wachten werden we door de piloot opgehaald en bleken we met een vliegtuigje met 9 plaatsen de lucht in te gaan. Er waren ook 9 passagiers en de piloot vroeg wie er naast hem voorin wilde zitten, nou dat wilde mijn vader wel. Dus mochten wij (als de rest van zijn groep) als eerste het vliegtuig in, zodat we achter mijn vader konden zitten. Iedereen kon in dit kleine vliegtuigje aan het raam zitten, fantastisch. We hebben eerst over de South Rim gevlogen, daarna staken we over en vlogen we ook nog een stukje over de North Rim. Hier vlogen we ook over het verbrande bos, waar we gister doorheen gereden zijn. De vlucht was helemaal te gek, wat een mooie uitzichten en wat geweldig om het zo van boven te zien. Veel te snel vertelde de piloot al weer dat we teruggingen naar het vliegveld, wat een belevenis! Het was een geweldige vlucht!

Aantal mijl: 80
Weer: zonnig 16-24 graden

29 mei Grand Canyon NP

Vandaag gingen we weer met een hop on hop off busje, deze keer naar de westkant van de Grand Canyon richting Hermit's Rest. Dit stuk is vrij nieuw, met 9 stops met de meeste keren een fantastisch uitzicht. Soms moest je een stukje lopen over een pad, de andere keren stapten we uit de bus met gelijk al het uitzicht voor ons. Op 3 stops komt de bus zowel op de heenweg als op de terugweg, dus hebben we eerst alleen de stops gedaan waar op de heenweg wordt gestopt. We hebben echt ontzettend genoten van deze rit en uitzichten. Bij Hermit's Rest hebben we een broodje gegeten en even wat gedronken. Het weer begon inmiddels te betrekken en we hoorden in de verte onweer.

Daarna hebben we de laatste drie stops gedaan. Bij de tweede stop gaf de buschauffeur aan dat het waarschijnlijk zou gaan regenen en of we wel zeker wisten dat we er uit gingen. Nou gelukkig waaide de bui hier over, want zowel bij deze stop als bij de volgende stop hadden we geen regen, maar het bleef wel dreigend. Na ook nog van het laatste uitzicht te hebben genoten, zijn we weer in de bus gestapt en naar Market Plaza gereden om even wat boodschappen te doen. Toen we daar aankamen, lagen er hele grote plassen en alle auto's waren nat, hier was de bui dus wel gevallen en flink ook.

Weer terug in het hotel zijn we onze spullen weer gaan inpakken en hebben we voor het eten een borrel gedronken. Na het eten zijn we nog een keer het park ingegaan om de zonsondergang te bekijken. Helaas was het bewolkt en stonden we ook niet helemaal ideaal, maar we hebben toch nog wel wat rode toppen gezien. Na nog een kopje thee en een spelletje zijn we lekker gaan slapen.

Aantal mijl: 29
Weer: zonnig, in de middag bewolkt 16-24 graden

30 mei Tusayan - Bluff

We hebben weer een lange rit voor de boeg, dus we zijn weer op tijd op pad gegaan. Onderweg hebben we getankt en even wat gedronken. Het tanken hier gaat apart, je moet eerst als borg je creditcard afgeven en dan pas kun je tanken. Echter bij dit tankstation vroegen ze niet om de creditcard maar om mijn rijbewijs (ID) ... let op hier komen we later nog op terug ...

Rond de lunch kwamen we aan bij Monument Valley, hier hebben we eerst even gelunchd op een picknickplaats en daarna zijn we het park ingegaan. In het park kun je een route rijden van 17 mijl over een dirt road, met op 10 plaatsen een stop, voor een fantastisch uitzicht op de rotsen. Alle rotsen hebben hier een aparte vorm en ze hebben zelf al geprobeerd er iets uit te halen (olifant, kameel, totempaal, dansers, etc) en verder kun je dan zelf natuurlijk ook proberen nog vormen te ontdekken. Ook hier was het weer fantastisch mooi! Na zo'n anderhalf uur hadden we het rondje gedaan en zijn we verder op weg gegaan naar ons hotel. Bij ons hotel aangekomen werd er gevraagd om mijn ID ... tja je raad het al, die was ik kwijt ... denken, denken, waar heb ik mijn rijbewijs gebruikt? Verdomme, bij dat tankstation aan het begin van de ochtend, wat nu ... Dus zijn mijn vader en ik weer in de auto gestapt om 165 mijl (twee en een half uur) terug te rijden naar dat tankstation om mijn rijbewijs weer op te halen. Om 17 uur zijn we vertrokken en net voor 23 uur waren we weer bij het hotel, we hebben alleen maar gereden en onderweg even snel bij de Mac wat gegeten. Best wel balen, want we zaten deze keer in een mooi hotel, met een leuke veranda en een mooi uitzicht. Maar goed ik heb mijn rijbewijs weer terug en dit zal ons niet weer gebeuren! De thuisblijvers hadden het gezellig, maar wat eten bleek een uitdaging toen bleek dat alle eetgelegenheden volgens de receptie niet op loopafstand waren, dus die hebben onze hele ontbijt/lunch voorraad maar leeg gegeten. Na een verdiende borrel om 23 uur, zijn we maar snel gaan slapen.

Overnachting: Desert Rose Inn Bluff
Aantal mijl: 578
Weer: zonnig 20-24 graden

31 mei Bluff - Durango

Na onze escapades van gisteravond hebben we besloten het vandaag rustig aan te doen. We moesten natuurlijk wel eerst even boodschappen doen, want alles was op, maar daarna hebben we lekker ontbeten en hebben rustig aan de tassen weer verzameld. In het hotel hadden we bekeken wat we in de omgeving konden doen, voordat we naar Durango rijden. Vlak bij Bluff waren muurtekeningen van de indianen te zien, die zijn we eerst gaan bekijken. Daarna zijn we in Bluff naar het Pioneer village gegaan. Erg interessant om te zien hoe de pioneers (ruim 100 gezinnen) in 1879/1880 vanuit de andere kant van Utah door de kerk naar deze plek werden gestuurd. Ze dachten dit in 6 weken te kunnen redden, maar ze hebben er uiteindelijk 6 maanden over gedaan, onder andere doordat ze zich een weg moesten banen door de bergen en door de Colorado River. Toen ze hier aankwamen, moesten ze alles nog opbouwen en voor een klein deel staat dat er nog en de rest hebben ze nagebouwd.

Vervolgens zijn we naar Blanding gereden om daar in het Edge of the Cedars State Park Museum een tentoonstelling over de Pueblo indianen te bekijken en een ruine van een Pueblo huis te bekijken. Daar hebben we daarna ook even gelunchd op de picknick plaats. Daarna zijn we naar Durango gereden en hebben we ons weer gesettled in ons 'huis' voor de komende 3 nachten. We hebben net in de stad wat gegeten en zitten nu voor onze kamers nog even te genieten van het mooie weer.

Overnachting: Adobe Inn Durango
Aantal mijl: 171
Weer: zonnig, in de middag bewolkt 22-27 graden

• 01 Juni 2015 - 08:36

Cor:

Goedemorgen allemaal P.T.G.M..
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt ,en veel dingen gezien en bezocht
    en gevlogen weer heel wat indrukken opgedaan ,blijf wel bij je id ,want je bent
    hem zo kwijt geniet nog met vollen teugen een groet van ons ,vrijdag gaan wij
    Friesland oké dag allemaal !!....

• 03 Juni 2015 - 07:55

Albert:

Leuk verslag Mariska. Heel veel plezier nog verder!!!