Whiskey en chocolade - Reisverslag uit Ballinluig, Verenigd Koninkrijk van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Whiskey en chocolade - Reisverslag uit Ballinluig, Verenigd Koninkrijk van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Whiskey en chocolade

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

28 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Ballinluig

27 juni Inverness - Ballinluig

Vanmorgen zijn we eerst naar het Cairngorms National Park gereden. Dit is het grootste NP van Groot-Brittannië en het heeft de meeste bossen. We zijn naar Aviemore gereden, dat was al een mooie rit, bij een meer zijn we nog even gestopt. Bij Aviemore zijn we met de Funicular Railway de berg omhoog gegaan naar 1097 meter. Waar het weer ons gister meezat, zat het ons nu totaal tegen, toen we de kaartjes voor het treintje kochten, was er bovenop de berg nog redelijk zicht, toen we 20 minuten boven kwamen, zagen we niets meer helaas. We hebben er even wat gedronken in de hoop dat de mist nog een beetje zou opklaren, maar helaas ... Toen we weer in de rij stonden om naar beneden te gaan, was het buiten het station een drukte van belang met allemaal verrekijkers, dus wij in het treintje aan iemand gevraagd wat er te zien was ... een dotterel, een vogel die hier niet vaak gezien word. De man liet ons plaatjes en daarna de foto's zien. Natuurlijk hebben wij het 's avonds even nagevraagd bij onze eigen vogelvriend Tijmen, in het Nederlands is het een morinelplevier en die wordt ieder jaar wel een keer gespot op Texel.

Weer beneden zijn we door het park (niet over de snelweg) doorgereden naar Pitlochry. Onderweg hebben een op een parkeerplaats bij een picknick tafel even wat gegeten. En in Dalwhinnie zijn we bij een whiskey distilleerderij gestopt voor een stempel in ons whiskey paspoort en een tour door de distilleerderij. Iedere distilleerderij heeft zijn eigen verhaal en specifieke punten, dus toch weer nieuwe dingen gehoord als bij Talisker. Gilbert heeft natuurlijk weer een proeverij gedaan, het was weer lekker. In Pitlochry zijn we bij de Tourist Information gestopt en hebben we goede tips gekregen voor een tour in de omgeving morgen. Nadat we ook bij Bell's Blair Atholl distilleerderij een stempel hebben gehaald, zijn we naar onze Inn gereden om in te checken.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben op onze kamer, zijn we weer terug naar Pitlochry gereden, wat een heel leuke plaatsje is, maar helaas waren toen inmiddels alle winkeltjes en cafeetjes dicht. Dus hebben we eerst bij een pub op het terras wat gedronken en zijn we daarna bij een andere pub wat gaan eten. Op maandagavond houden ze in Pitlochry de Highland Night, waarbij de doedelzak band oefent voor hun optreden bij de Highland Games in september en daar maken ze dan een show van met zang en dans en deze week als gast een doedelzak groep uit Brisbane Australië (heel toevallig zat die band gister bij ons op de boot op Loch Ness). Daar wilden we natuurlijk wel even gaan kijken, dus toen we door de winkelstraat naar het veld liepen waar het werd gehouden, zagen we ineens een hele opstopping op de weg, het bleek dat de beide bands in optocht door het dorp naar het veld gingen, dat was erg leuk. Op het veld hebben we gekeken naar de optredens van de doedelzakken, een zanger, een zangeres en twee dansgroepen. Na ruim een uur waren we allebei zo koud (we zaten daar op een grasheuvel, waar ze met latjes soort van tribunes hadden gemaakt), dat we de rest niet meer hebben afgewacht en naar onze Inn terug zijn gereden.

Overnachting: The Red Brolly Inn Ballinluig
Aantal km: 196 km (auto) / 4,3 km (gelopen)
Weer: voornamelijk bewolkt en veel regen, 's avonds gelukkig droog 12-14 graden

28 juni Pitlochry

Vanmorgen bij het ontbijt eens niet een Scottish breakfast maar ook de optie voor een American breakfast met pannenkoekjes, lekker! Na het ontbijt zijn we een tour gaan doen in de omgeving van Pitlochry. Onze eerste stop was bij de Queen's View, een fantastisch uitzicht over de Glencoe Mountains en Loch Tummel. Het wordt de Queen's View genoemd omdat Queen Victoria er in 1866 een bezoek heeft gebracht. Daarna zij we doorgereden naar Kenmore waar we bij The Scottish Crannog Centre een rondleiding hebben gedaan door een Crannog. Een Crannog is een houten huis op palen, zoals deze in de ijzertijd werden bewoond. Het is een reconstructie van een Crannog zoals ze deze hebben ontdekt onder water van Loch Tay. In totaal hebben ze er in Loch Tay 18 gevonden onder water, in heel Schotland en Ierland zijn het er duizenden. Het was interessant om te horen hoe de mensen toen leefden en waarom ze er voor kozen om op het water te gaan leven.

Na een korte lunchstop in Aberfeldy zijn we doorgereden naar The Highland Chocolatier, even eens wat anders dan al die whiskey :-) Hier hebben we een chocolade proeverij gedaan, erg lekker en daarna ook nog wat (heel dure) chocolaatjes voor thuis meegenomen. Nadat we even wat spullen in de Inn hebben achtergelaten, zijn we naar de Edradour distilleerderij gereden voor nog weer een keer een rondleiding. Deze distilleerderij is de kleinste en pittoreske van Schotland, wat zij in een jaar produceren, produceren de groters in een week ... De rondleiding was wat rommelig, het proces van het maken van de whiskey werd niet gevolgd, maar meer hoe het handig was om over hun terrein te lopen, daardoor (als dit onze enige rondleiding was geweest) snapten we het niet altijd even goed. Maar leuk voor Gilbert, hier begin de rondleiding gelijk met de proeverij en daarna lieten ze pas wat dingen zien.

Terug in Pitlochry hebben we een rondje door de winkelstraat gemaakt en daarna hebben we bij een restaurant lekker gegeten. Nu zijn we weer terug op onze kamer en kijken we alvast vooruit naar ons bezoek aan Edinburgh morgen en overmorgen.

Overnachting: The Red Brolly Inn Ballinluig
Aantal km: 105 km (auto) / 3,5 km (gelopen)
Weer: voornamelijk bewolkt een paar regenbuien 12-16 graden