Ik zag twee beren :-) - Reisverslag uit Blue River, Canada van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Ik zag twee beren :-) - Reisverslag uit Blue River, Canada van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Ik zag twee beren :-)

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

09 September 2013 | Canada, Blue River

6 september Jasper

Vannacht is het weer helemaal omgeslagen en hebben we flinke regenbuien gehad. Toen we vanmorgen wakker werden, regende het nog steeds, dus hebben we maar lekker rustig aan gedaan, in de hoop dat de buien snel over zouden gaan. En dat gebeurde, rond 10 uur zijn we vertrokken. Eerst zijn we langs de Fairmont Jasper Park Lodge gereden, dat moest weer zo'n mooi hotel zijn als in Banff alleen dan gebouwd als lodge, maar dat vonden we tegenvallen, dus zijn we maar doorgereden. Daarna zijn we naar Lake Annette gereden en daar hebben we een mooie wandeling langs het meer gemaakt. We zagen daar een paar keer van heel dichtbij een eekhoorn, dat blijven erge leuke beestjes. Net toen we weer bij de auto kwamen begon het weer een beetje te spetteren, maar toch hebben we nog even bij Lake Edith gekeken, maar daar was verder niet zo veel te zien.

Omdat het bleef spetteren en we de toppen van de bergen nog niet konden zien, wat wel handig was aangezien onze volgende stop hoog in de bergen zou zijn, zijn we lekker koffie/chocolademelk gaan drinken bij Tim Hortons met een klein doosje TimBits (kleine donuts) erbij :-) We zijn bij onze lodge gaan lunchen en toen was het inmiddels weer droog geworden. Dus zijn we weer in de auto gestapt en naar Mount Edith Cavell gereden, ongeveer 45 minuten van Jasper. Gelukkig bleven we op de berg onder de mist, alleen misten we de zon. Op Mount Edith Cavell is een gletsjer en daaronder een meer. Om het meer te kunnen zien, was het een fikse wandeling de berg op, dus alleen Gilbert is bij de tweede lookout geweest en de rest is halverwege blijven steken. Toen we op Gilbert stonden te wachten, kwam even het zonnetje door de mist heen, dus hebben we nog snel wat foto's gemaakt. Weer terug in het dorp zijn we naar het Jasper Yellowhead Museum geweest, een museum over het ontstaan en historie van Jasper, dat was erg leuk om te zien.

Net hebben we bij het hotel naast onze Lodge even lekker gegeten en nu gaan we onze spullen weer inpakken, zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken naar onze volgende stek bij Wells Gray Provincial Park.

Overnachting: Bear Hill Lodge
Aantal kilometers: 86 km
Weer: regenachtig in de ochtend, daarna bewolkt 15-18 graden

7 september Jasper-Clearwater

Redelijk op tijd zijn we vanmorgen vertrokken richting Clearwater. Onze eerste stop was in Mount Robson Provincial Park, Mount Robson is de hoogste berg van de Canadese Rockies. Bij het Information Centre had je een mooi uitzicht op deze berg. Vlak daarna reden we British Columbia binnen en ging de tijd voor ons een uur achteruit. In Alberta was het nog erg mistig en bewolkt, maar zodra we in British Columbia kwamen, klaarde het op en werd het lekker zonnig. Verder zijn we bij Rearguard Falls gestopt, waar we een korte wandeling hebben gemaakt naar de waterval. Volgens de reisgids was het een waterval van 10 meter diepte, maar daar aangenomen bleek de waterval 10 meter breed en 1 meter diep :-) Maar het was evengoed een erg mooie waterval!

Onderweg hebben we niet zo heel mooi langs de snelweg op een rest area een broodje gegeten en daarna zijn we snel doorgereden. Want we hadden nog een stop gepland, namelijk bij Blue River Safari. Daar ga je met een boot over de rivier naar een regenwoud en heb je kans om beren te zien. We moesten eerst 45 minuten wachten voor de volgende boot en toen kregen we onze reddingsvesten om en gingen we op de boot. Er kunnen 12 mensen op een boot en wij zaten op de achterste rij. Eerst kregen we een kort verhaal over de rivier en het regenwoud en toen vertrokken we. Zo'n boot gaat best hard, het was een spectaculaire rit met veel scherpe bochten, maar helaas hebben we geen beren gezien. Onderweg hebben we wel een Bold Eagle gezien en wat eenden. Ook zijn we bij een waterval van de boot gegaan om deze te bekijken. De gids nam daarna even de tijd om aan te geven dat hoewel het een mooie boottocht was, hij zeker besefte dat wij allemaal toch voor de beren kwamen. En om iedereen een kans te geven beren te zien, mogen we gratis nog een keer terugkomen voor nog een boottocht. Mmmmm, we zitten morgen daar ongeveer een uur vandaan ... zouden we dat doen ... dus we hebben voor de zekerheid de gratis kaarten opgehaald. Net bij het eten hebben we onze plannen voor morgen doorgesproken en we gaan morgen nog een keer proberen beren te zien!

Aangekomen in Clearwater moesten we ons melden bij een rafting bedrijf om de sleutel voor ons Guesthouse op te halen, maar helaas de deur was dicht. Op de deur hing een briefje dat we dan moesten bellen, maar ik heb hier geen bereik met mijn telefoon. Gelukkig was het Information Centre ernaast en daar wilden we toch heen voor informatie over Wells Gray Provincial Park, dus zijn we daar heen gegaan om te vragen of zij voor ons konden bellen. We konden gewoon doorrijden naar ons Guesthouse, de deur was open en alles was klaar voor ons. Tot onze grote verrassing is ons Guesthouse een gewoon woonhuis, wij hebben de hele bovenverdieping tot onze beschikking en het ziet er erg mooi uit. We hebben dus een grote woonkamer, grote keuken, twee slaapkamers en een badkamer. Vlak nadat we de spullen binnen hadden gezet, kwam de eigenaar langs om ons welkom te heten en wat zaken uit te leggen. Nadat we nog wat boodschappen hebben gedaan, hebben we een soepje klaargemaakt en lekker gegeten.

Overnachting: Stoneshire Guesthouse
Aantal kilometers: 326 km
Weer: zonnig met af en toe een wolk en begin van de avond een regenbui 20-23 graden

8 september Blue River/Wells Gray Provincial Park

Helaas kwam het ontbijt vanmorgen niet zo vroeg als dat we gehoopt hadden, dus vertrokken we pas na 9 uur weer naar Blue River. Rond kwart over 10 kwamen we aan bij de boot en moesten we aansluiten in de rij wachtenden, de verwachting was dat we rond 11 uur de boot op konden. We bleken dezelfde gids te hebben als gister en hij herkende ons ook nog, dus dat was wel grappig. Vrij snel zagen we weer de Bold Eagle die we weer even bekeken hebben. Even daarna zagen we nog een Bold Eagle en toen we die aan het bekijken waren, zei de gids dat we stil moesten zijn, want hij had een beer gespot. De motor ging uit en er ging een stille moter het water in, zodat we dichterbij konden komen. Na even zoeken langs de waterkant zagen wij de beer ook, ow wat gaaf om te zien. Het beestje was volgens de gids een vrouwtje van ongeveer 10 jaar die op zoek was naar eten tussen de rotsen. Ze liep een aardig eindje langs de waterkant en wij bleven haar volgen. En toen ineens verdween ze tussen de bomen, dus wij begonnen gelijk te praten hoe gaaf dit was, toen de gids ons weer gebaarde stil te zijn, hij had nog een beer gespot. Dit was een mannetje van ongeveer 3 jaar die waarschijnlijk bang was voor het vrouwtje dat we eerder zagen en dus in een boom was geklommen. We zagen hem eerst in de boom zitten en daarna klom hij uit de boom en liep hij parallel aan het water tussen de bomen door. Van deze konden we dus minder goede foto's en video maken, maar wow we hebben 2 beren gezien. Nadat ook deze tussen de bomen verdween, gingen we verder met de boot. De rest van de tocht hebben we natuurlijk nog wel gehoopt op een beer, maar helaas niet gezien ... ach dat mag de pret niet drukken, we hebben twee beren gezien en zijn niet voor niets 100 km teruggereden :-)

Weer onderweg naar Clearwater hebben we op een picknick area een broodje gegeten en bij Clearwater zijn we gelijk Wells Gray Provincial Park ingereden. Onze eerste stop was de verste in het park, bij Bailey's Chute om bij de watervallen naar de springende zalmen te kijken. We moesten er een tijdje op wachten, maar uiteindelijk zagen we toch wat springende zalmen, dat was wel leuk om te zien. Tijdens de wandeling naar deze waterval zagen we een groepje mensen naar een boom kijken, ach dachten we, dat zal wel weer een eekhoorn zijn ... maar nee hoor het was een North American Porcupine (een stekelvarken), dus die hebben we ook zowel heen als terug even op de foto en film gezet. De tweede stop was bij Helmcken Falls, een waterval vanuit de bomen die 41 meter diep in de vallei valt, erg mooi en indrukwekkend om te zien. De volgende stop was bij Dawsons Falls, ook heel erg mooi. Als laatste zijn we naar de Green Mountain Viewing Tower gegaan, waar je een 360 graden uitzicht hebt over het hele park. Toen was het inmiddels al na 18 uur, dus zijn we maar snel teruggereden naar het dorp. In het dorp hebben we wat burgers&fries gehaald, die we net lekker hebben opgegeten.

Overnachting: Stoneshire Guesthouse
Aantal kilometers: 358 km