En ik zag drie beren :-) - Reisverslag uit Groveland-Big Oak Flat (historical), Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu En ik zag drie beren :-) - Reisverslag uit Groveland-Big Oak Flat (historical), Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

En ik zag drie beren :-)

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

20 Mei 2015 | Verenigde Staten, Groveland-Big Oak Flat (historical)

17 mei Hearst Castle

Vanmorgen moesten we vroeg vertrekken, want we hadden een reservering voor een rondleiding in Hearst Castle, dus daar moesten we op tijd zijn en het was 3 uur rijden. Onze navigatie gaf aan dat we ook de heenweg langs de kust moesten rijden, dat was een meevaller, want dat was de mooie weg. We hebben genoten van alle uitzichten en wonnen uiteindelijk zoveel tijd dat we bij de zee olifanten zijn gestopt om deze te bekijken. Bizar veel van die dieren op een strand, sommige in het water en een aantal die net uit het water komen. Daarna zijn we snel doorgereden naar Hearst Castle, waar we ons een half uur voor onze rondleiding moesten melden. De wachttijd hebben we overbrugt door een kop koffie/thee te drinken. Al vrij snel werden we opgeroepen om naar de bus te gaan, deze bus bracht ons in 15 minuten naar het kasteel en vertelde ons onderweg alvast een beetje over de historie van het kasteel. We hadden bij het reserveren van de rondleiding gekozen voor de Upstairs Tour, waarbij je de slaapkamers en privé vertrekken van de voormalige eigenaar William Hearst zou zien. Het was erg indrukwekkend wat we te zien kregen, deze meneer heeft sinds de jaren 20 een enorme kunstcollectie opgebouwd en dat is nog allemaal te zien in het kasteel. Na de rondleiding hebben we nog een rondje om het kasteel gelopen, door de tuin, langs de zwembaden en gasten cottages, ook bijzonder mooi allemaal. Weer terug bij het Welcome Center hebben we nog even in de tuin naar het kasteel boven op de berg gekeken, bijzondere plek voor het kasteel. Bij de parkeerplaats waren ook wat picknick tafels, dus daar hebben we even in het zonnetje gelunchd.

Na de lunch zijn we begonnen aan de terugweg, weer over Highway 1 langs de kust. Nadeel van de route vanuit het zuiden te rijden, bleek dat je maar weinig lookouts kon bekijken omdat ze aan de andere kant van de weg zaten. Maar goed bij een aantal konden we wel stoppen, dus daar hebben we even genoten van de mooie uitzichten. Ook zijn we gestopt bij een waterval en bij een historische brug. Inmiddels was het al weer 18.30 uur, dus zijn we naar het huisje gereden waar we weer zelf gekookt hebben. Na zoals gewoonlijk een kopje koffie/thee zijn we weer lekker gaan slapen.

Overnachting: Monterey Bay Stay Seaside
Aantal mijl: 197
Weer: bewolkt met later een zonnetje 16 graden

18 mei Seaside - Groveland

Vandaag vertrekken we weer naar onze volgende stek. Lekker op tijd zaten we in de auto, nog even snel langs de supermarkt, tanken en dan een kop koffie bij Starbucks. Nou dat even snel was niet van toepassing op het tanken, want ja wat gaat er in zo'n Jeep ... Bij de tankdop stond E85, in het boekje hebben ze het alleen over diesel en geen van beiden hadden ze bij het tankstation. E85 hadden ze bij het tankstation niet eens van gehoord, maar ze vonden dat we er wel gewoon Regular 87 in konden gooien. Nou voordat we dat doen dan maar even het Hertz bellen voor de zekerheid (best een duur telefoontje trouwens 12 EUR :-(). Uiteindelijk bevestiging dat we inderdaad 87 konden tanken, blijkt bij de pomp dat wij buitenlanders niet aan de pomp kunnen betalen, maar vooraf binnen moeten betalen en dan moet inschatten voor hoeveel dollar je gaat tanken. Tja ... ach 50 dollar adviseerde de mevrouw en als je dat niet voltankt, dan wordt het automatisch teruggestort op je creditcard ... jullie begrijpen dat we nu met spanning de creditcard in de gaten houden of we ons geld echt terugkrijgen.

Maar goed na ons tankavontuur en Starbucks zijn we uiteindelijk toch op weggegaan richting Yosemite NP. We hadden gekozen voor de touristische route, dus niet over de snelwegen, duurt wel wat langer, maar je ziet ook veel meer van de omgeving. Dus onderweg hadden we mooie uitzichten, veel weides met koeien en af en toe een paard, erg mooi. Onze oude TomTom verdwaalde maar een keer, maar toen hadden we gelukkig snel weer de goede weg gevonden. Rond 14 uur reden we het dorp van onze verblijfplaats binnen, echt een western stadje met een hotel, een saloon, etc. We zijn gelijk ingecheckd bij het hotel en daarna naar ons vakantiehuisje gereden in een gated community. Een leuk huisje met twee verdiepingen, op de begane grond een keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer en boven twee slaapkamers en nog een badkamer. Heerlijk luxe dus!

Nadat we onze spullen in het huis hebben gezet, zijn we snel weer in de auto gestapt om nog even Yosemite NP in te gaan. Dat is op zich al best een prestatie, want vanaf hier is het nog ruim een uur naar de ingang van het park en dan nog zeker 30 minuten tot de eerste bezienswaardigheid. We hebben dus ook alleen maar die Bridal Veil waterval bekeken en toen weer terug gereden naar ons huisje. Daar hebben we een borrel gedronken, eten gekookt, nog een kopje thee gedronken en toen was het inmiddels al weer na 22 uur, dus lekker slapen.

Overnachting: Hotel Charlotte Vacationhome Cayenne Groveland
Aantal mijl: 280
Weer: blauwe lucht bij vertrek, bewolking bij Yosemite 16 graden

19 mei Yosemite NP

Lekker op tijd gingen we op weg naar het hotel voor ons ontbijt, lekker gegeten. Daarna gelijk doorgereden naar Yosemite NP. In de ochtend hebben we de bezienswaardigheden van Yosemite Valley bekeken. Bij Mirror Lake hebben we een korte wandeling gemaakt naar het meer. Daarna zijn we doorgereden naar de trail om Lower Yosemite Falls te bekijken. Heel mooi daar, twee watervallen boven elkaar! Bij deze trail zagen we ook wat mooie vogels, een blauwe met een kuifje en een zwarte met oranje en gele strepen op zijn vleugels (Tijmen?). Hier hebben we met uitzicht op de watervallen ook lekker in het zonnetje even gelunchd.

Na de lunch zijn we snel doorgereden en nog maar bij een paar lookouts gestopt, want we wilden nog een andere kant van het park zien en daarvoor moeten we zeker een uur rijden. We zijn dus op weg gegaan naar Glacier Point, waar je een ontzettend mooi uitzicht hebt over de bergen Half Dome en El Capitaine en over de Yosemite Valley. Onderweg zijn we een paar keer gestopt voor mooie uitzichten, maar helaas was het zonnetje inmiddels weg en hing er al lage bewolking over de bergen. Onderweg hadden we regen en zelfs heel even hagel. Bij Glacier Point wilden we ook even wat drinken, maar ja de koffie automaat was kapot, hoe kun je het verzinnen ...

Weer terug richting Yosemite Valley zagen we ineens een heleboel mensen op de weg staan en ontzettend veel auto's in de berm. Oh dat kan niet anders dan dat er iets te zien is ... dus stapvoets er langs gereden en ja hoor een beer met twee kleintjes. Dus snel de auto geparkeerd en kijken. Terwijl we er net staan, rennen de kleintjes ineens in onze richting naar een boom en toen verdwenen ze even achter de boom, totdat we ze ineens in de boom zagen klimmen. Oh zo gaaf, ze klommen naar een soort van plateau van takken en gingen daar zitten en later slapen. Wat hebben we genoten van dat uitzicht, zo schattig om te zien. Moeder beer was ondertussen rustig aan het eten, die konden we door alle bomen wat minder goed zien.

Vandaag waren we eens een keer lekker op tijd weer bij ons huisje, dus konden we even wat relaxter zitten voordat we gingen koken en eten. Nu gaan we nog even een spelletje spelen en dan weer lekker slapen.

Overnachting: Hotel Charlotte Vacationhome Cayenne Groveland
Aantal mijl: 167
Weer: blauwe lucht in de ochtend, bewolking in de middag, onderweg een hagelbui 12-18 graden

• 20 Mei 2015 - 10:52

Cor:

Hoi luitjes ,
    Dat is weer een mooi verslag van alles gezien en ook weer meegemaakt .
    het is daar redelijk weer ,hier het zelfde het wil hier ook niet warmer worden?
    ⚡️

• 20 Mei 2015 - 18:15

Tijmen En Miranda:

Hoi hoi, Wat hebben jullie alweer veel gezien en meegemaakt.
    Erg leuk om te lezen. Liefs Tijmen en Miranda