Mooi Berlijn - Reisverslag uit Hansaviertel, Duitsland van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Mooi Berlijn - Reisverslag uit Hansaviertel, Duitsland van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Mooi Berlijn

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

09 Oktober 2015 | Duitsland, Hansaviertel

7 oktober
De wekker gaat ‪om 5 uur‬ en na even snel wat te hebben gegeten, zitten we net voor 6 uur in auto richting Schiphol. Nadat we de auto geparkeerd hebben en met de bus naar de vertrekhal zijn gebracht, kunnen we gelijk door naar de security controle, want we hebben alleen maar handbagage. We kwamen in een aparte hal voor alleen EasyJet vluchten en daar moet je dan wachten totdat er een gate wordt toegewezen. We hebben dus maar even wat gedronken in de tussentijd. Rond kwart voor acht konden we naar de gate en keurig rond half negen vertrekken we richting Berlijn. De vlucht verloop voorspoedig dus na een uur en ruim voor de geplande tijd landen we al weer. Ook hier kunnen we met alleen handbagage zo doorlopen, dus staan we vrij snel al bij de Tourist Information om onze openbaar vervoer kaarten te kopen voor de komende dagen. En daarna lopen we naar het station om met de trein en metro naar het hotel te gaan. We hadden thuis al de route uitgeprint, maar helaas reed de eerste trein al niet, maar gelukkig was er een vriendelijke meneer van de Deutsche Bahn die ons gelijk kon vertellen welke trein we dan moesten hebben en hoe we dan verder moesten reizen. Het is alleen wel een flinke afstand dus ongeveer een uur later waren we twee keer overgestapt en kwamen we aan bij ons hotel. We konden gelukkig gelijk al naar onze kamer, dat was fijn om de bagage gelijk even neer te zetten.
Daarna zijn we aan de overkant van het hotel bij een Backerei even gaan lunchen en daar om de hoek zit ook nog een supermarkt, dus ook ons ontbijt voor ‪morgenochtend‬ komt wel goed! Na onze lunch zijn we eerst naar het warenhuis KaDeWe gegaan, een soort van Harrods of Bijenkorf, erg duur allemaal daar. Daarna zijn we doorgelopen naar de Kurfurstendamm, de grote winkelstraat van West-Berlijn. Hier zijn we naar het museum The Story of Berlin geweest. We kwamen er rond 2 uur aan en dan was ook de Engelstalige rondleiding in de atoombunker onder het museum, dus die zijn we eerst gaan doen. In een ruimte 2 verdiepingen onder de grond, was een ruimte waar 3592 mensen konden schuilen in geval van een atoombom. Maar ... ze konden daar maar 14 dagen blijven en de ruimte was dusdanig beperkt (ong 1 vierkante meter per persoon), dat het maar goed is dat deze kelders nooit nodig zijn geweest, want al die mensen hadden het nooit 14 dagen zonder problemen volgehouden in die ruimte en zo wel dan hadden ze na 14 dagen alsnog naar buiten gemoeten en worden blootgesteld aan de straling. Er zijn ook stukken gevonden dat deze atoomkelders eigenlijk alleen maar gebouwd zijn ter geruststelling van de mensen en niet om daadwerkelijk gebruikt te worden. Na deze rondleiding zijn we het museum in gegaan en hebben we de historie en opbouw van Berlijn bekeken. Met name vanaf de jaren dertig met daarna de Tweede Oorlog en de verdeling van Berlijn was erg interessant om te zien. Nadat we het museum hadden verlaten, hebben we bij een café even wat gedronken en daarna zijn we langzaamaan weer terug over de Kurfurstendamm gelopen. Bij het Hard Rock Café hebben we gegeten en daarna genoten van mijn gratis verjaardagsdessert! Bij de supermarkt hebben we wat voor ons ontbijt ‪morgenochtend‬ gehaald en nu gaan we lekker slapen.

8 oktober
Helaas een hele slechte nacht gehad, het bleek dat mijn bed geen lattenbodem meer had en dus het matras totaal geen steun kreeg. Mmm even melden bij de receptie straks ...
Nadat we op onze kamer hebben ontbeten zijn we richting de U-Bahn gelopen en naar de Brandenburger Tor gereden. Nadat we deze van alle kanten hadden bewonderd, zijn we richting de Potsdamer Platz gelopen, langs de route die de muur ook liep. Onderweg zijn we gestopt bij het Holocaust Monument, waar we eerst door het monument hebben gelopen en daarna in het Informatiecentrum een expositie hebben bekeken over de Joden in Berlijn en de verdere wereld in de Tweede Oorlog. Na op de Potsdamer Platz even een broodje te hebben gegeten, zijn we naar oude wachttoren op de Erna Berger St gelopen, helaas regende het en dan is de toren niet te bezichtigen, dus hebben we alleen de buitenkant bekeken. Vervolgens zijn we doorgelopen naar de Topografie des Terrors, op de plek waar in de Tweede Wereldoorlog het hoofdkantoor van de SS was. Hier was een tentoonstelling te zien over alle verschillende afdelingen van het Nazi Rijk en hoe zij de Joden, zigeuners, homo's, enz vervolgenden voor en tijdens de oorlog. Erg indrukwekkend om allemaal te zien en lezen.
Daarna zijn we doorgelopen naar Checkpoint Charlie, waar we de grenspost natuurlijk even op de foto hebben genomen. Ook zijn we hier naar het Mauermuseum gegaan, een klein maar vreselijk druk museum over de historie rondom de muur en ontsnappingen om van Oost naar West te komen, niet altijd succesvol. Vervolgens nog weer verder doorgelopen via de Gendarmenmarkt naar Unter den Linden. Op de Unter den Linden hebben we bij een oud Oost-Duits restaurant een Riesen Curry Wurst en een Grossen Wiener Schnitzel gegeten. Van daaruit zijn we verder de Unter den Linden afgelopen weer richting de Brandenburger Tor. Deze was nu in het donker helemaal mooi verlicht met allerlei verschillende kleuren.
Van daar zijn we weer terug naar het hotel gegaan, waar mijn bed gelukkig gemaakt was, dus ik zal vannacht ongetwijfeld beter slapen!

9 oktober
Vanmorgen ging de wekker al om kwart over 6 want we moeten op tijd met de U en S Bahn reizen naar de Reichstag. Hier hebben we namelijk een reservering om de koepel te bezichtigen met ook een mooi uitzicht over Berlijn. Nadat we ons gemeld hebben en ons gelegitimeerd hebben, mogen we naar binnen en worden we met de lift naar de koepel gebracht. We krijgen een audiotour die ons op onze wandeling naar de top van de koepel van alles verteld over wat we zien in het uitzicht en meer over het gebouw van de Reichstag. Weer beneden maken we nog even een foto van het gebouw en de koepel en dan lopen we richting Friedrichstrasse Bahnhof, waar we in het Tranenpalast een tentoonstelling bekijken over het station dat precies op de grens tussen oost en west lag en daarmee een belangrijke rol speelde voor de Oost-Duitsers die de grens over wilden gaan. Met de S-Bahn zijn we daarna een halte verder gegaan om daar het DDR-museum te bekijken en daarna de Berliner Dom te beklimmen. Vanaf de Dom hadden we weer een mooi uitzicht over Berlijn, dus dat waren de 287 traptreden wel waard.
Daarna gaan we weer met de S-Bahn verder om buiten het centrum een wandeling bij Berliner Unterwelten te maken, een wandeling onder Berlijn door. We hadden gekozen voor de wandeling over de verschillende pogingen om onder de muur door te ontsnappen naar West-Berlijn, heel interessant en indrukwekkend. De wandeling eindigde op de Bernauerstrasse waar in een park is weergegeven hoe het er ten tijde van de muur uitgezien moet hebben en hoe de bevolking hier mee om is gegaan.
Onderweg naar het hotel zijn we bij Potsdamer Platz uitgestapt en daar hebben we in de buurt van het IMAX theater bij een Australisch restaurant gegeten. Nu zijn we weer op onze hotelkamer en gaan we zo lekker slapen.

• 11 Oktober 2015 - 17:23

Miranda:

Wat zien jullie veel! Geniet er nog even van.
    Liefs Tijmen en Miranda