Fantastische verjaardag gehad! - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Fantastische verjaardag gehad! - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Fantastische verjaardag gehad!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

13 Oktober 2018 | IJsland, Geysir

11 oktober Vogar - Úthlíd

Na een goede nacht en een zeer goed ontbijt hebben we de auto even goed ingesteld, aangezien dat gister in het donker niet echt lukte en daarna zijn we op pad gegaan. Onze eerste stop was bij Blue Lagoon, een spa ontstaan uit vulcanische activiteit, maar waar je ook omheen kunt lopen om het blauwe water te bekijken. Erg mooi om te zien, je loopt dwars door een lava landschap, om dan uiteindelijk bij een blauw meer uit te komen.
Langs de onder kust van IJsland zijn we verder doorgereden, een afwisselend landschap, soms mooi, maar meestal vooral kaal. Bij Hvergerði zijn we bij het Tourist Information even gestopt, daar hadden ze een Earthquake Centre, met een expositie over hoe het is om een aardbeving te ervaren, was wel interessant. Daar hebben we ook gelijk geluncht en boodschappen gedaan. Onderweg kwamen we nog Om 15 uur waren we bij ons huisje voor de komende dagen, maar helaas konden we nog niet inchecken. Dus zijn we nog even door gereden om bij Geysir de geiser Strokkur te bekijken. Toen we aan kwamen lopen spoot hij al een keer, dus daarna moesten we wel even wachten, best lastig om je camera dan in de goede positie te houden in de kou en wind, maar we hebben het gezien en op de foto/video gekregen.
Weer terug bij ons huisje konden we wel inchecken en door naar ons huisje. We hebben een huisje met mooi uitzicht maar ook met een hot tub! Na een borrel hebben we de bbq aangestoken en genoten van een heerlijk maal van kipfilet, frietjes en wortelen. Na nog een spelletje kaart en een kopje thee/koffie waren we allemaal moe genoeg om op tijd naar bed te gaan.

Weer: bewolkt onderweg wat regen, 8-14 graden, koude wind
Aantal km: 180 km

12 oktober Golden Circle

Vanmorgen zijn we rond een uur of 9 weer op pad gegaan. Eerste stop nogmaals Geysir, toen we net aan kwamen lopen spoot Strokkur al 3 keer en doordat de wind minder was, kwam hij ook hoger (of dat leek in ieder geval zo). Daarna moesten we er even op wachten, maar hij spoot weer twee keer, dus toen hadden we wel genoeg foto's/video en zijn we nog even gebleven om het een keer gewoon te zien. Bij de parkeerplaats hebben we even wat gedronken en daarna zijn we doorgereden naar Gullfoss, een hele grote waterval. We hebben eerst beneden gekeken, ontzettend mooi, wat een kracht in dat water. Daarna van boven ook nog gekeken, nog steeds mooi, maar beneden was mooier.
Na geluncht te hebben in ons huisje, zijn we weer in de auto gestapt om te rijden naar Þingvellir NP. Hier is een kloof tussen de Europese en Noord-Amerikaanse platen goed zichtbaar. Het was eerst even zoeken waar we nu het beste konden kijken, maar uiteindelijk kwamen we bij een wandelpad naar de kloof en ook nog een waterval, ontzettend mooi en indrukwekkend. We zijn ook nog naar het Information Centre gereden, waar we flink voor het parkeren moesten betalen, er weinig informatie was en het uitzicht niet echt mooier was dan de vorige plek waar we hadden gekeken.
Weer terug bij ons huisje zijn, zijn we in de hot tub gaan zitten, heerlijk warm water, even relaxen. Na een wat eenvoudigere maaltijd (soep met brood), gaan we zo nog een spelletje spelen en dan weer lekker slapen.

Weer: 4-8 graden, bewolkt met soms een zonnetje, koud windje
Aantal km: 185 km

13 oktober Snowmobile excursie

Voor vandaag hadden we een excursie geboekt: we gaan op snowmobiles rijden op de Langjökullgletsjer. We zouden zelf naar het basisstation rijden, maar toen we net in IJsland waren aangekomen kregen we bericht dat de weg is afgesloten voor het normale verkeer en dat we dus een gratis update kregen met vervoer vanaf Gullfoss, altijd goed ...
We waren op tijd en dus hadden we bedacht dat we bij Gullfoss vooraf aan de pick-up wel even koffie konden drinken, ware het niet dat het restaurant daar pas om 10 uur open ging ... jammer. Dus hebben we een half uur moeten wachten op het vertrek van de Super Jeep en toen die er was hebben we nogmaals een half uur moeten wachten op een stel no-shows ... jammer. Maar toen gingen we dan toch eindelijk op pad. Bij het basisstation werden we in pakken gehesen en kregen we een helm, bril en handschoenen en gingen we nog weer verder in de Super Jeep naar de snowmobiles.
Na een instructie hoe te rijden en bedienen, gingen we op weg. Eerst een stukje over een afgebakende 'weg' om op de gletsjer te komen. Op de gletsjer hebben we hele stukken gereden en zijn we drie keer gestopt om wat foto's te maken en (voor anderen te wisselen van chauffeur). Het was een spectaculaire rit, soms wat te hard volgens mij, maar daar dachten de anderen kennelijk anders over, want die sjeesden er over. Een echte belevenis, maar wel eentje van check, been there, done that, niet nog een keer. Na een uur waren we weer terug op het basisstation, hebben we ons pak weer uitgetrokken en kregen we koffie/thee/warme chocomel met een koekje en daarna gingen we weer terug naar Gullfoss. Toen we weer terug waren bij de auto was het al half 3 en hebben we maar besloten niet meer te lunchen en in plaats daarvan bij Geysir koffie met gebak tgv mijn verjaardag te nemen. Dat was even lekker ook om op te warmen. Doordat het behoorlijk kouder was vandaag, was er ontzettend veel stoom rondom Geysir, dat hadden we de dagen er voor niet gezien, erg indrukwekkend. Onderweg naar ons huisje zijn we nog even bij een kerk en bij IJslandse pony's gestopt. Na een borrel hebben we bij het restaurant (als je het zo kan noemen, het ziet er meer uit als een kantine) afhaalmaaltijden gehaald die we in ons huisje heerlijk hebben opgegeten. Nu zitten we naar Nederland-Duitsland te kijken/luisteren en langzaam aan de koffers weer in te pakken. Straks op tijd naar bed, want het was een fantastische maar vermoeiende (verjaar)dag!

Weer: -4 - 4 graden, bewolkt/mist met soms een zonnetje
Aantal km: 45 km

• 13 Oktober 2018 - 18:23

Cor:

Wat een mooie foto,s en dat glijden op de Schoeters was zeker een beleving voorjullie
    Een topdag zeker Gr van ons