Als echte toeristen :-) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu Als echte toeristen :-) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

Als echte toeristen :-)

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

19 Oktober 2019 | Marokko, Marrakesh

18 oktober Aït Ben Haddou - Marrakech

Na weer een heerlijk ontbijt kregen we bij het uitchecken de tip om niet via de aangegeven route te rijden, maar door de bergen en dan te stoppen bij de kasbah van Telouet. Nou inderdaad dat was een top tip, want we hebben echt zo genoten van deze route, zo mooi en zo afwisselend. Bij Telouet zijn we gestopt voor de kasbah, we snapten het niet helemaal, want het was maar een vervallen zooitje, maar na naar binnen te zijn gegaan, blijkt er nog een soort van rijkeluishuis grotendeels in tact te zijn, met mooie houten deuren, mozaïeken vloeren en muren, echt zo mooi om te zien. Daarna zijn we ook nog de volgende trap opgegaan en kwamen op het dak van de kasbah terecht met uitzicht over de verder vervallen kasbah, heel mooi!
Daarna zijn we verder gereden, al vrij snel kwamen we op de gewone weg, nou ja dat moet het ooit worden ... We hebben nog nooit zo veel werkzaamheden op een weg gezien, ik denk voor zeker 100 km was er om de paar kilometer wel weer een project gaande. Meerdere keren hebben we een tijdje stil gestaan voor een wegversmalling. Het was ook nog een weg door de bergen, dus tot een hoogte van 2200 meter en heel veel haarspeldbochten.
In de buurt van Marrakech werd de weg weer normaal en konden we lekker doorrijden, nou totdat het druk werd, want dan is het Marokkaanse verkeer toch echt wel anders dan bij ons ... 4 auto's naast elkaar op 2 banen, rechts rijden en dan toch ineens linksaf gaan ongeacht dat daar ander auto's rechtdoor rijden, brommertjes en scootertjes aan alle kanten ... Maar goed aangekomen bij ons hotel, auto op het parkeerterrein gezet en naar onze kamers. Erg spartaans ingerichte kamers, maar ach we hebben een bed. Even wat gedronken en toen een rondje in de omgeving van het hotel gelopen op zoek naar een supermarkt en een restaurant voor vanavond en verder even kijken waar we zitten hier.
Na een borrel zijn we naar een restaurant aan de overkant gelopen en hebben we lekker op het terras gegeten. Nu zijn we weer in het hotel en gaan we lekker slapen en ons voorbereiden op een mooie dag morgen.

Overnachting: Hotel Le Grand Imilchil
Weer: 20-27 graden, zonnig

19 oktober Marrakech

Vanmorgen weer genoten van het ontbijt en daarna stonden we klaar bij de receptie, want we hebben voor de ochtend een auto met chauffeur gereserveerd om ons naar de belangrijkste toeristische punten hier te brengen. Onze eerste stop was bij Le Jardin Majorelle, een mooie tuin met speciale planten vanuit de hele wereld midden in de stad. Hier hebben we even rondgelopen en daarna nog even op het terras daar wat gedronken. Daarna zijn we doorgereden naar La Koutoubia Mosque, met de iconische minaret die vanuit iedere hoek van Marrakech te zien is. Hier hebben we een rondje om gelopen en wat foto's gemaakt. Volgende stop was bij Palais La Bahya, waar we hebben rondgelopen in het paleis met meerdere gebouwen en tuinen, rijkelijk versierd met mozaïeken, houten deuren en mooie plafonds. Was echt een mooi paleis, alleen ontzettend druk daar. Vervolgend door naar de Tombeaux des Saadiens, een complex met twee mausoleums van de dynastie der Saadieten, met honderden graven in en rond de mausoleums. Hier stond een mega rij wachtenden in de brandende zon, maar voor ons werd een mevrouw met kinderwagen uit de rij gehaald en die mocht voor gaan op de rij, dus hebben wij de invalidekaart van mijn moeder ook maar tevoorschijn gehaald en toen mochten wij ook voor gaan. Indrukwekkende mozaïeken en plafonds weer, de graven stelden niet veel voor, maar ja ze kwamen ook uit de 16e eeuw. Daarna heeft de chauffeur nog een rondje door de stad gereden, we zijn voor de foto nog even gestopt bij de oudste poort van de oude medina en langs het koninklijk paleis gereden, voordat hij ons heeft afgezet bij Place Jamaa El Fna. Het grote bekende plein van Marrakech. Eerst hebben we hier wat gegeten, het was inmiddels wel lunchtijd geweest en daarna hebben we over het plein gelopen om de aapjes, slangen (cobra's) en andere rariteiten te bekijken. Ook nog een rondje gelopen door de souk op zoek naar een magneetje en een souvenir voor in onze kast. Daarna zijn we lopend de kasbah uitgegaan en halverwege zijn mijn ouders met de taxi verder gegaan en wij lopend. De rest van de middag hebben we rustig aan gedaan, want voor vanavond hebben we een reservering om naar een Marokkaanse show te gaan en dat gaat een late avond worden.
Om 8 uur worden we opgehaald en rijden we nog langs een ander hotel om mensen op te halen. Bij de show lokatie aangekomen, staan alle groepen die optreden opgesteld, maar we moeten eigenlijk snel doorlopen. Want we gaan eerst aan tafel voor een 5 gangen Marokkaans diner, we hebben heerlijk gegeten. Tijdens het eten komen er een muziekgroep en dansgroep langs de tafels en iedereen moet even meedansen. Na het eten gaan we naar de arena, waar het al goed druk is en we moeten zoeken naar nog een plekje om met zijn vieren te zitten. De mensen waar we bij gaan zitten, zijn duidelijk niet blij en doen erg moeilijk om hun voeten opzij te zetten om ons te laten zitten. We zitten dus zeker het eerste kwartier niet echt comfortabel, maar kennelijk snappen ze daarna dat we daar gewoon wel moeten zitten om nog iets te kunnen zien. De show begint met paarden die de arena binnen rijden en dan hun geweren laten afgaan, ik kan je zeggen de eerste keer schik je je rot, maar daarna weet je dat het komt en kun je er leuke filmpjes van maken. Daarna rijden ze op paarden rondjes en doen ze trucjes als op de kop langs het paard hangen, staan op het paard, etc. Erg grappig was toen er ineens een ezel tussen zat die natuurlijk niet zo hard gaat. Nadat er ook een buikdanseres had opgetreden, kwamen nog alle groepen voorbij en werd er met ook schapen en geiten in de arena nog een toneelstukje opgevoerd. Na afloop zijn we weer naar de bus gelopen en waren we half 1 weer bij het hotel.

Overnachting: Hotel Le Grand Imilchil
Weer: 18-24 graden, zonnig en bewolkt

• 21 Oktober 2019 - 10:38

Cor .:

Goedemorgen deze dag wat een mooi verslag ,jullie genieten zeker
    En halen alles eruit wat erin zit, goed hè.mooi de sjo met de paarden
    Jullie zijn op de plek waar dat plaats vind .een feestje zeker .groet van ons allen .
    Yinthe Robin En Lotte en ook van ons .