New York, New York - Reisverslag uit Hell's Kitchen, Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu New York, New York - Reisverslag uit Hell's Kitchen, Verenigde Staten van Gilbert en Mariska van Drogenbroek - WaarBenJij.nu

New York, New York

Blijf op de hoogte en volg Gilbert en Mariska

04 November 2014 | Verenigde Staten, Hell's Kitchen

1 november
De wekker gaat al weer om kwart voor 4 en rond half 5 zitten we in de auto naar Schiphol. Daar aangekomen vinden we vrij snel een plekje en ook de bus staat al klaar om te vertrekken. We zijn al ingecheckt, dus we hoeven alleen maar de bagage af te geven en dan kunnen we door de douane. We hebben even wat gegeten en gedronken en daarna nog wat rondgelopen en toen was het al tijd om naar de gate te lopen. Eerst weer het vraaggesprek over onze plannen in de US en of we onze koffers wel zelf ingepakt hebben en dan door de controle, inclusief bodyscan en fouillering. Bij vertrek hadden we gelijk al een uur gewonnen, volgens de reisinformatie komen we om half 12 al aan op Newark. Maar helaas verliezen we daar al weer een half uur van door turbulentie, maar dat mag de pret niet drukken, we zijn nog lekker op tijd aangekomen. De landing was erg mooi, met al een uitzicht op Manhattan. De rij voor de douane was niet zo heel lang, gelukkig, dus al vrij snel stonden we bij de bagageband, waar we besnuffeld werden door een hond voor drugs en etenswaren. De bus naar New York hadden we snel gevonden en we pasten er nog net bij.
Rond 2 uur waren we bij het hotel en gelukkig was onze kamer al klaar, dus konden we ons even een beetje opfrissen voordat we de stad ingaan. We hebben een kamer op de 22e verdieping met uitzicht op de Hudson River. We zijn eerst naar 5th Ave gegaan. De rij bij Abercrombie & Fitch hebben we vanwege de regen maar overgeslagen en we zijn gelijk doorgelopen naar de Apple Store. Wat is het belachelijk druk daar, echt gewoon te zot voor woorden! Daarna zijn we naar Times Square gegaan om onze NY Passes op te halen. Ook hier was het ongelofelijk druk en door alle werkzaamheden moet iedereen over kleine stukken trottoir met files tot gevolg. We liepen langs het Hard Rock Café, dat leek ons wel wat voor avondeten, maar helaas 45-50 minuten wachten op een tafel, dat ging ons iets te ver. Dus zijn we naar ons hotel gelopen en hebben we bij de overburen, onze favoriet TGI's gegeten. Terug op de kamer waren we inmiddels bijna 24 uur op dus zijn we lekker naar bed gegaan.

2 november
Na een onrustige nacht, veel wakker en ook nog (weer) het uur terug, waren we rond half 7 wakker, dus zijn we rustig opgestaan. Rond half 9 zijn we op weg gegaan, waarbij we buiten ons hotel gelijk midden in een demonstratie voor maar ook tegen de Dalai Lama zaten. De Dalai Lama hield later die dag een toespraak in het Convention Center naast ons hotel en kennelijk zijn mensen hier van mening dat hij een dictator is die vrijheid van religie niet toestaat. Nadat onze oren zijn getest door de demonstranten zijn we doorgelopen naar het begin van de High Line. Dit eerste stuk is een paar weken geleden pas geopend, dus het was nog niet zo begroeid, maar hier had je wel een mooi uitzicht op de Hudson River. Alleen was het ontzettend koud en het waaide flink, waardoor het dus alleen nog maar kouder werd. We hebben genoten van onze wandeling over de High Line, met mooie uitzichten over de stad en mooie herfst bladeren op de bomen. Nadat we de High Line hadden afgelopen zijn we het Meatpacking District ingelopen en hebben we ons even opgewarmd met wat te drinken in een erg leuke maar alternatieve foodcourt.
Daarna hebben we door het Meatpacking District en Tribeca gelopen, met onderweg een stop bij Magnolia Bakery. Voor de Sex in the City liefhebbers: dat is de Bakery waar Carrie haar cupcakes haalde. Wij hebben uiteraard ook wat cupcakes gekocht om onderweg op te eten. Ook zijn. We langs het huis van Carrie gelopen en langs het huis van Monica en Rachel van Friends. In Washington Square Park hebben we onze cupcakes opgegeten en hebben we genoten van enkele squirls die veel moeite deden om ook wat kruimels te bemachtigen.
Met de metro zijn we daarna naar het Empire State Building gegaan, waar we eerst de Sky Ride hebben gedaan, een soort van Efteling attractie waarbij je in karretjes virtueel over de stad New York vliegt. Vervolgens zijn we met de lift naar de 86e verdieping gegaan, voor het uitzicht over de stad. Het waaide nog steeds ontzettend hard, dus op de meeste zijden werd je bijna weggewaaid, maar toch was het de moeite waard. We hebben mooie foto's kunnen maken en ook de nieuwe One World Trade Center kunnen zien. Toen was het inmiddels tijd om weer terug naar ons hotel te gaan om ons op te frisser en onze tassen te legen, want om half 8 begint de basketbal wedstrijd van de NY Knicks en daar hebben we kaarten voor.
De wedstrijd was geweldig om mee te maken. Het begon met het zingen van het Amerikaanse volkslied door een jongen van 12 die had meegedaan aan America's got Talent. Het begon als een makkie voor de Knicks, ze stonden telkens met 10-12 punten voor, maar in de third quarter kwamen de Charlotte Hornets goed terug en gingen ze tot het einde gelijk op. In de laatste paar minuten kwamen de Knicks op 2 punten voorsprong en door 3 time-outs bleven ze ook voor en wonnen ze uiteindelijk de wedstrijd. We hebben een fantastische avond gehad.

3 november
Na een betere nacht (alleen wel wat koud op de kamer), werden we rond 7 uur weer wakker, we hebben vandaag een drukke dag, dus zijn we rustig opgestaan. Rond 9 uur stapten we op de metro om naar onze eerste stop te gaan, Battery Park. Hier hadden we een mooi uitzicht op The Statue of Liberty en verder hebben we een rondje door het park gelopen. We wilden ook de Flagpole of The Netherlands bekijken, maar helaas stond die in het deel dat dicht was voor onderhoud. Daarna moesten we snel door want om 11 uur hadden we een reservering voor ...... een helicoptervlucht over New York! We moesten wel even wachten, het verdelen van alle mensen over de verschillende vluchten bleek wat moeilijk, maar toen mochten we toch richting de helikopter. Na foto's van iedereen bij de helikopter, werden iedereen op zijn plek gezet en verrassing, ik (=Mariska) mocht voorin naast de piloot zitten!!!!! De vlucht was fantastisch gaaf, wat geweldig om langs de stad te vliegen! Helaas mag er niet meer over de stad heen worden gevlogen en mochten we vanwege aankomende vliegtuigen ook niet over Yankee Stadium vliegen. Maar dat mocht de pret niet drukken, het was geweldig om mee te maken! Weer terug op de grond hebben we uiteraard de foto's bij de helikopter gekocht om zo nog lang te kunnen nagenieten!
Nadat we even wat gegeten hebben, zijn we wat gaan shoppen bij Abercrombie & Fitch en Superdry en toen was het tijd voor onze wandeling door Wall Street. Aangekomen bij het verzamelpunt wilde ik nog even snel naar het toilet en tot onze grote verbazing deed de gids daar wat moeilijk over en was hij vertrokken tegen de tijd dat ik terugkwam. Wat blijkt, onze reservering gaf 2 uur aan, maar de wandeling was al om half 2 begonnen. Dus waar wij dachten alle tijd te hebben, waren we dus eigenlijk al een kwartier te laat. Tja zei de man op het verzamelpunt, dat gebeurt af en toe bij reserveringen ... we hebben dus helaas het eerste deel van de wandeling en dus ook het hele verhaal over de Nederlandse historie van New York, maar verder hebben we veel gezien van Wall Street en daaromheen. Eindpunt van de wandeling was bij het 9/11 Memorial, waar we natuurlijk daarna zijn gaan kijken. Toen we hier 4 jaar geleden waren, waren ze dit nog allemaal aan het bouwen en nu is het af. De Reflecting Pools zijn ontzettend indrukwekkend om te zien en ook de One World Trade Center ziet er fantastisch uit. Nadat we nog even wat gedronken hebben, zijn we naar het 9/11 Museum gegaan voor een rondleiding door het Museum. Ook weer erg indrukwekkend, mooi om te zien hoe ze op deze plek met zoveel leed iets hebben neergezet om de bijna 3000 doden te eren, te zorgen dat deze dag nooit vergeten zal worden en er toch iets goeds uit komt. Toen we weer uit het museum kwamen, was het inmiddels donker geworden en wat zijn de Reflecting Pools dan mooi! Nadat we onderweg naar de metro wat hebben gegeten, zijn we naar het hotel gegaan om even te relaxen voordat we gaan slapen.

PS het uploaden van foto's lukt helaas niet ...

• 04 November 2014 - 13:55

Cor:

Hoi wat trof jij dat naast de piloot te zitten ,jullie hebben al heel veel gezien , mooi toch
    een hele belevenis toch en een heel goed verslag mooi hoor .
    Groet van ons en de kat !!

• 04 November 2014 - 21:41

Miranda:

Hoi hoi,
    Wat hebben jullie al veel gedaan! Super leuk allemaal.
    Veel plezier de rest van de week.
    Liefs Tijmen en Miranda

• 06 November 2014 - 07:16

Albert:

Hey Mariska en Gilbert, Klinkt goed allemaal, leuk verslag!!!
    Groetjes, Albert